الخميس 19 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

عزوز رجل فقير وأخوه عطيه مبسوط اوي .. في يوم قالت له زوجته :

موقع أيام نيوز

عزوز رجل فقير وأخوه عطيه مبسوط اوي .. في يوم قالت له زوجته : لا تتكبر واذهب لاخوك يمكن يساعدك بمبلغ من المال ، فعلا راح لأخوه المبسوط وقال له : انا حالتي المادية سيئة جداً اليومين دول ومحتاج مساعدتك ..

رد عليه اخوه وقال له : اوكي .. مر علي بكره بالمكتب ويكون خير .. راح للمكتب ورحب بيه وقال له : اقعد وصوتك مسمعوش نهائي .. وخليك ساكت وانا بس إللي اتكلم ..
قال له عزوز حاضر ..

قام المبسوط عطيه واتصل على أحد المقاولين الكبار .. وقال له :

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.

المناقصة اللي وعدتك بها للأسف رست على مقاول ثاني !!!!

.. رد المقاول وقاله : ازاي يا عطيه بيه !!! .. انت وعدتني بها وانا مرتب نفسي عليها .. قال المبسوط اوي: طيب ماشي ..

من حظك ان المقاول اللي رست عليه المناقصة موجود عندي بالمكتب .. تعالى وتفاهم معه يمكن يتنازل لك عنها ..

وصل المقاول وقال لعزوز : عايز كام وتتنازل عن المناقصه لاني محتاجها جداً … عزوز قاعد مثل الأطرش بالزفة . ومش فاهم حاجة رد عليه المبسوط وقال : اعطيه 3 مليون جنيه ويسبها لك ..

أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.

طلّع المقاول 3 مليون وحطهم على المكتب ( وقرأوا الفاتحة ) وخرج !!! .. فأخذ عطية المبسوط مليون جنيه واعطى اخوه عزوز 2 مليون ..

عزوز الفقير رجع للبيت سألته زوجته : خير طمني عملت ايه ؟؟؟ ..
قال لها : اخويا سرق مني مليون جنيه عيني عينك كده !! … والله ما انا مسامحه ليوم الدين .

إذا عجبتكم القصة اذكر الله وصل على سيدنا محمد صل الله عليه وسلم